Hoe start ik een leesclub

Hou je van lezen en praat je graag met andere mensen over boeken? Of wil je wel eens andere boeken lezen, maar weet je niet welke of komt het er vaak niet van? Dan is een leesclub iets voor jou!

Het bespreken van een boek met andere lezers is leuk en geeft meer verdieping en nieuwe invalshoeken. Je leert niet alleen het boek, maar ook de mensen met wie je het boek bespreekt beter kennen. Speciaal voor leesclubs zetten we een aantal praktische zaken op een rijtje.

Hoe start ik een leesclub?
Starten met een leesclub? Het is dan belangrijk een groepje enthousiaste lezers bij elkaar te krijgen. Informeer eens bij familie, vrienden, collega’s of kennissen of zij geïnteresseerd zijn in een leesclub. Of doe een oproep via de Bibliotheek, het internet of sociale media.

Hoe krijg ik meerdere titels van één boek?
Je kunt de boeken natuurlijk in de Bibliotheek lenen. Maar voor een leesclub heb je meerdere exemplaren van één titel nodig. De Bibliotheek heeft meestal maar één of een paar exemplaren. Gelukkig kun je dan gebruikmaken van de leesclubcollectie van Rijnbrink, via MijnLeesclub.nl. Kies hier uit 400 verschillende titels. Je regelt zelf alles eenvoudig via de website. De door jou gekozen titels worden bij de bibliotheek van jouw keuze afgeleverd.
Lezers met een e-reader kunnen ook kiezen uit de boeken van de Onlinebibliotheek. Kies jullie favoriet uit de lijst Moderne romans of Klassiekers.

Waar vind je achtergrondinformatie over boeken en auteurs?
De Openbare Bibliotheek is daarvoor het beste adres. In alle Openbare Bibliotheken raadpleeg je gratis databanken over literatuur. Denk aan de Literom (recensies uit kranten en weekbladen) en de Uittrekselbank (uittreksels en auteursportretten). Bibliotheekleden kunnen deze databanken ook thuis gebruiken. En er zijn online op onze website ook heel veel bronnen beschikbaar. Kijk gerust online rond. Natuurlijk heeft de Bibliotheek ook informatie in boekvorm over schrijvers en hun werk. Vraag ernaar bij de bibliotheekmedewerkers. Zij helpen je graag.